1. Jakie były początki i kiedy powstała firma „Raster”?
Firma RASTER powstała w 1992 roku. Jesteśmy przedsiębiorstwem z całkowicie polskim kapitałem. Od początku działalności pracujemy w branży poligraficznej i reklamowej. W przeciwieństwie do typowych producentów z branży nie ograniczamy swej produkcji do wąskiej specjalizacji. Nowoczesne technologie i maszyny, jakimi dysponujemy pozwoliły nam na stworzenie szerokiej oferty, w której każdy klient znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Wszystkie oferowane przez nas produkty wykonujemy sami w naszym zakładzie w Kielcach. Odbiorcami są klienci końcowi i agencje reklamowe z ponad 50 krajów a swoje wyroby prezentowaliśmy na targach w kilkunastu miastach całej Europy. Jak dotąd wzięliśmy udział w ponad 120 takich imprezach. Nasze produkty trafiają głównie na export, w większości do państw Unii Europejskiej.
2. Promujecie przy pomocy swoich wyrobów przedsiębiorców, czy jest moda na upominki reklamowe?
Mimo że obecnie wiele firm i agencji reklamowych skupia się na działaniach internetowych, upominki reklamowe nadal trzymają się mocno na rynku. Nic nie równa się z fizycznym dotykiem i doświadczeniem produktu przez klienta czy konsumenta. Prezenty i gratisy zawsze przyciągają uwagę i budują pozytywne relacje z marką, dlatego są one nadal modne i chętnie zamawiane przez firmy, które doceniają wartość bezpośredniego kontaktu z klientem.
3. Będąc wystawcą targowym korzystacie do promowania z własnych produktów czy z obcych i jakich.?
Jako firma, której siła opiera się, na jakości i kreatywności, zawsze stawiamy na to, co własne. Podczas uczestnictwa w targach reklamowych nie tylko prezentujemy nasze produkty, ale również całe stoisko budujemy własnoręcznie, projektujemy i drukujemy materiały promocyjne. Dzięki temu możemy zapewnić spójność wizerunku i pełną kontrolę, nad jakością każdego elementu, co podkreśla naszą profesjonalność oraz zaangażowanie w każdy detal prezentacji naszej firmy.
4. Co przynosi największą satysfakcję z prowadzeniu biznesu w Polsce a co przeszkadza?
Prowadzenie biznesu w Polsce przynosi satysfakcję ze względu na dynamikę rynku oraz możliwości rozwoju i innowacji. Satysfakcję daje możliwość budowania trwałych relacji z klientami oraz rozwijanie własnej marki w dynamicznym środowisku biznesowym. Jednakże, często przeszkadza biurokracja i związane z nią procedury, które mogą opóźniać procesy biznesowe oraz wprowadzać dodatkowe koszty i ograniczenia. Zmieniające się regulacje prawne utrudniają planowanie długoterminowe i wprowadzają niepewność co do przyszłości. Niepewność i olbrzymie obawy wprowadza oczywiście także sytuacja za naszą wschodnią granicą.
5.Sukcesja to słowo odmieniane obecnie przez wszystkie przypadki, czy w Pan przypadku jest brana pod uwagę?
Nie myślałem jeszcze o tym. Ciągle mi się wydaję że jeszcze mam czas.
6. Proszę powiedzieć, jaki Państwa produkt zrobił największą karierę?
Od początku naszej działalności i przez cały czas jej trwania, produkujemy naklejki wypukłe. Produkt ten przez wiele lat był filarem naszej firmy i niekwestionowanym przebojem na rynku.
Ogromnym sukcesem okazały się też nasze gogle do wirtualnej rzeczywistości, samoprzylepne emblematy wielokrotnego użycia – multistick i tymczasowe tatuaże zmywalne.
Nawet w niezwykle trudnym dla branży reklamowej czasie epidemii covid-19 błyskawicznie i elastycznie zareagowaliśmy na zaistniała sytuację i w krótkim czasie uruchomiliśmy produkcję ochronnych przyłbic, które okazały się rynkowym hitem.
7. Czy Państwa wzory są kopiowane przez inne podmioty i czy macie z tym problem?
Tak, zdarzały się sytuacje, w których inne podmioty kopiowały wzory naszych produktów np. breloków czy reklamowych spinaczy do papieru a nawet treść naszej oferty z folderów i katalogów! Narusza to nasze prawa autorskie oraz może zaszkodzić naszej reputacji i konkurencyjności na rynku. Niestety ochrona przed takim procederem jest kosztowna, czasochłonna i wymaga dużego nakładu pracy.
8.Który przepis należy zmienić dotyczący prowadzenia biznesu i który przeszkadza najbardziej?
To rozległy temat, nie da się konkretnie wymienić jednego takiego przepisu. Przepisy dotyczące prowadzenia biznesu w większości skonstruowane są niejasno. Interpretacja tego samego przepisu niejednokrotnie się różni w zależności od interpretującego. Należałoby przeredagować przepisy w taki sposób, aby stworzyć przyjazne środowisko do prowadzenia biznesu bez stresu i ryzyka, że firma zastosowała, bądź nieprawidłowo zastosowała dany przepis.
9. Rynek reklamowy to pogoń za nowościami, jakie firma raster przygotowała na ten sezon?
Aby zaspokoić oczekiwania naszych klientów stale dążymy do wprowadzania innowacji i nowości do naszej oferty. W tym roku rozszerzamy gamę naszych produktów o kilkadziesiąt nowych modeli breloków z żetonem. To sprawia, że nasza oferta staje się prawdopodobnie najbogatszą tego rodzaju na rynku.
10. O czym marzy Mirosław Jaroś?
Na pewno o większych dochodach i większej rozpoznawalności firmy. Aby czuć się spełnionym i decydować o swoim życiu na własnych zasadach, móc realizować pasje i podróżować o każdej porze roku, kiedy tylko zapragnę! Marzy mi się Polska wolna od sporów i nienawiści, w której ludzie będą mogli w spokoju i w dobrobycie wychowywać swoje dzieci. Prywatnie, marzę tylko by wszyscy byli zdrowi .