Niestety jestem już dinozaur branży biurowo szkolnej, a ostatnio także art. kreatywnych,. Bo właśnie mija mi 43 rok działalności.
Czy od początku Pana działalności był to kierunek budowania firmy?
Od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej mieliśmy wytyczony cel budowania swego rozwoju w branży art. biurowych, szkolnych i reklamowych. W trakcie rozwoju i zmian rynkowych cel ten zmieniał swe priorytety na produkcję i dystrybucję art. szkolnych, kreatywnych i biurowych.
Panta–Plast to firma rodzinna, jak się układa współpraca z członkami rodziny zawodowo i do kogo należy ostateczne rozstrzygnięcie?
Proces sukcesji w firmach rodzinnych jest zwykle trudnym problemem zarówno osobistym jak i organizacyjnym. Na szczęście nasi sukcesorzy i następcy byli związani z firmą od wielu lat i przebiegł on wyjątkowo zgodnie w oparciu o zasady wzajemnego szacunku i tolerancji.
W działaniach operacyjnych wprowadziłem jednak zasadę ostatecznych decyzji na rzecz ,młodszego pokolenia,, w osobie Dyrektora Naczelnego. Zasada ta funkcjonuje już od dłuższego czasu i daje rzetelną podstawę do jasnych i merytorycznych decyzji i klarownej współpracy w ramach Zarządu i całej Firmy.
Ma Pan za sobą lata doświadczenia biznesowego, co najbardziej przeszkadza polskim przedsiębiorcom w ich działalności?
Ilość przeszkód w funkcjonowaniu polskich przedsiębiorców jest przeogromna i nie wystarczy czasu na ich wymienianie w tym wywiadzie. Stąd, zresztą nasze odległe miejsce w światowym rankingu wolności gospodarczej. Politycy systematycznie ograniczają nasz zakres przedsiębiorczości; nie bardzo wiadomo, w jakim celu, z ewidentną szkodą dla budżetu i rozwoju gospodarczego państwa.
Głównym jednakże problemem jest wielość, niejasność, zmienność i restrykcyjność otaczającego nas prawa.
Zawsze powtarzam ,że ,,aby uzyskać z owcy stale wzrastającą ilość i jakość
wełny należy jej stworzyć warunki rozwoju ,a dopiero potem strzyc,, ale
niestety niewielu Polityków to rozumie.
Co w tych 30 latach „swobody” gospodarczej jest elementem, który pomaga polskim przedsiębiorcom?
Jakiej ,swobody gospodarczej,??? Swoboda gospodarcza w żadnej mierze nie
dotyczy warunków działalności szczególnie dla sektora MŚP w Polsce. To
raczej chodzenie po ,,polu minowym,, i skupieniem się na ubezpieczeniu
tychże kroków a nie na własnym rozwoju technologicznym i gospodarczym.
Z perspektywy czasu takim elementem pozytywnym jest wzajemna możliwość
współpracy w ramach UE i niektóre środki pomocowe, które zresztą ulegają
ostatnio ograniczeniom ze względu na stawiane w nich warunki.
Polskie marki i ich brak na globalnym rynku w sensie rozpoznawalności to czyja wina, jeżeli o winie można mówić?
Brak polskich globalnych marek wynika zarówno niestety z naszych przywar
narodowych; jak zawiść, podejrzliwość oraz wydumane kontrole wobec polskich
przedsiębiorców jak i z opresyjnego charakteru państwa, które zamiast
pomagać szuka powodów sukcesu niektórych z Nas.
Pana społeczna działalność w organizacjach samorządu gospodarczego jest także znana w kręgach biznesowych, która z nich była pierwsza i ile tych organizacji jest?
Zawsze dążyłem do działanie na jakiś platformach, związkach dających
możliwość obrony interesów naszego środowiska i transmisji naszych opinii
do Rządzących. Niestety w Polsce nie udało się stworzyć prawa do
obligatoryjnego zrzeszania się w Izbach Gospodarczych jak w Europie Zach.,
gdzie lobbing przedsiębiorców jest poważany i brany pod uwagę przez
polityków i społeczeństwo.
Tak, więc w w pierwszych latach transformacji gospodarczej powołaliśmy
wtedy z tylko 7 firmami naszą Izbę branżową: Izbę Przedsiębiorców Branży
Biurowo Szkolnej IPBBS, której do tej pory jestem Honorowym Prezesem.
Obecnie jestem aktywnym członkiem także Stowarzyszeń: Lewiatan, IFR
Inicjatywy Firm Rodzinnych i Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i
Średnich Przedsiębiorstw.
Czy rynek, na którym działa Pańska firma jest stabilny czy podlega wahaniom i jak starcie się Państwo reagować na te wahania?
Rynek branżowy art, szkolnych, biurowych i kreatywnych charakteryzuje się
b. wysoką konkurencyjnością i wynikającą z tego niską rentownością. Do tego
dochodzą gwałtowne zmiany dot. rewolucji informatycznej ograniczającej
stopniowo zakres art. biurowych ,a także gwałtowne zmiany polityczne:
utrata rynków wschodnich z tyt. wojny na Ukrainie czy wysoka niepewność
terminów i dostaw zagranicznych z tyt. reperkusji konfliktów na kontynencie
Azji i Pacyfiku.
Stąd też branżę tą charakteryzuje dość wysokie ryzyko gospodarcze. Staramy
się temu przeciwdziałać posiadając własną produkcję, która potrafimy dość
szybko i elastycznie przestawić, jak i poszukując nowych Partnerów na rynku
międzynarodowym.
Sezon szkolny 2024 za dwa miesiące. Czy jest coś, co go wyróżnia go od innych sezonów i czy są jakieś modne produkty, które szykujecie, jako Panta-Plast, jeżeli to nie tajemnica?
Zarówno w zakresie art. szkolnych, biurowych i kreatywnych stale
wprowadzamy nowe produkty związane z dyrektywą ESG jak i szeroko pojętą
kreatywnością dla Dzieci i grupy „ Silverów” 60+.Mamy w swojej najnowszej
ofercie produkty będące „Premierą” na rynku polskim.
O czym marzy Wiesław Kozanecki?
Prozaiczne marzenia o stworzeniu możliwości prawdziwej wolności
gospodarczej , a osobiście o nadchodzącym pobycie na obchodach wyzwolenia
Bredy przez Dywizję Generała Maczka.
Zbigniew Grzeszczuk
Członek zarządu Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych. Radca Krajowej Izby Gospodarczej.Polecane
10 pytań do Radosława Rogiewicza prezesa Partnerskich Klubów Biznesu
1. Parnesrskie kluby biznesu to - proszę rozszyfrować tą nazwę. Partnerskie kluby biznesu to kluby które mają działać na ...
Więcej
10 pytań do profesora ASP Romana Woźniaka - twórcy Teatru Academia
1. Panie profesorze, w której z tych wymienionych ról czuje się Pan najlepiej.
Więcej
10 pytań do Mirosława Skorupskiego
10 pytań do Mirosława Skorupskiego - Prezesa legendarnego Robotniczego Klubu Sportowego Sarmata działacza społecznego i ...
Więcej