Polska stocznia wygrywa kontrakt na budowę siedmiu promów dla Szkocji
Decyzja szkockiego rządu o przyznaniu kontraktu na budowę siedmiu nowoczesnych promów Gdańskiej Stoczni „Remontowej” zamiast Ferguson Marine wywołała falę krytyki ze strony szkockich polityków i związków zawodowych. Krytycy uważają, że to rezultat błędów w zarządzaniu państwową stocznią przez SNP, co może doprowadzić do jej upadku.
Szkocki operator promowy CalMac, obsługujący połączenia na zachodnim wybrzeżu Szkocji, odrzucił ofertę Ferguson Marine, wskazując na lepsze warunki polskiego wykonawcy.
„Niekompetencja SNP” – szkocka opozycja krytykuje decyzję
Lider szkockich konserwatystów Russell Findlay określił tę decyzję jako „cios” dla lokalnych pracowników i dowód na „niekompetencję” SNP. Sue Webber, odpowiedzialna za transport w szkockim gabinecie cieni, stwierdziła, że rząd powinien wspierać krajowe stocznie.
„To oczywiste, że znacjonalizowana stocznia powinna wygrywać rządowe kontrakty. Promy, które powinny powstać w Szkocji, będą budowane w Europie Wschodniej” – powiedziała Webber.
Związki zawodowe również wyraziły swoje niezadowolenie. Alex Logan z Ferguson Marine zaznaczył, że decyzja szkockiego rządu odebrała stoczni szansę na odbudowanie reputacji. „Mieliśmy światową renomę w budowie małych jednostek. Oddanie tego kontraktu za granicę nie ma żadnego sensu” – dodał.
Szkocki rząd: „Decyzja podjęta zgodnie z najwyższymi standardami”
Według „The Times” oferta Ferguson Marine była droższa od konkurencyjnych propozycji, mimo wysokiej oceny jakościowej. Stocznia nie ma też zapewnionych kolejnych kontraktów po zakończeniu budowy promu Glen Rosa, który już teraz ma znaczne opóźnienia.
Szkocki rząd broni jednak swojej decyzji. Fiona Hyslop, szkocka sekretarz ds. transportu, nazwała wybór polskiej stoczni „kamieniem milowym” w modernizacji floty CalMac. CMAL, państwowa firma odpowiedzialna za przetarg, podkreśliła, że wybór wykonawcy opierał się na obiektywnej ocenie technicznej i finansowej.
Gdańska Stocznia „Remontowa” – lider w Europie
Gdańska Stocznia „Remontowa” to jeden z największych i najbardziej renomowanych zakładów stoczniowych w Europie. Specjalizuje się w budowie promów oraz statków specjalistycznych i w ostatnich latach realizowała m.in. zamówienia na ekologiczne promy Ro-Pax dla polskich armatorów.
Decyzja o przyznaniu kontraktu polskiej stoczni podkreśla jej wysoką pozycję na rynku europejskim i rosnące znaczenie polskiego przemysłu stoczniowego w międzynarodowych przetargach.
